تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/01/22 - 00:58
کد خبر: 391677

تا انتخابات ۱۴۰۰؛

کنشگری ساده‌اندیشانه اطرافیان «محمد» در فضای انتخاباتی/ با هشتگ‌سازی نمی‌توان رئیس جمهور شد!

کنشگری ساده‌اندیشانه اطرافیان «محمد» در فضای انتخاباتی/ با هشتگ‌سازی نمی‌توان رئیس جمهور شد!

نحوه ورود محمد با کلیپی کاملا مبتدیانه و اصطلاحاتی نچسب و خام به شدت در ذوق مخاطب می زد، توجه بیش از حد اطرافیان به هشتگ سازی و غافل شدن از محیط واقعی، پرداختن به حواشی و کم فروغ کردن شعار اصلی‌شان یعنی کاندیدای جوان حزب اللهی در کنار حملات مخالفین حضور نظامیان در فضای انتخابات همه و همه سعید محمد را از چهره سفید و فاقد باگ نقدخور به یک چهره پرتنش تبدیل کرد تا اینکه مصاحبه سردار جوانی وی را کاملا در موضع ضعف قرار داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر روز که به موسم انتخابات و فضای ملتهب انتخاباتی نزدیک تر می شویم صحنه آرایی ها، موضع گیری ها و میدان داری ها پررنگ تر و جدی تر می شود.

از طرفی ورود نظامیان به عرصه انتخابات همواره محل بحث و تنازع گروه های سیاسی مختلف بود و با مخالفین جدی و موافقین مصمم، تنش های خاصی را درپی داشت، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز از این مصداق بی بهره نماند و با حضور چهره های متعدد نظامی از جمله سعید محمد، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، عزت الله ضرغامی، دهقان و ... شاهد حضور پررنگ کاندیدای با سابقه نظامی هستیم.

در این تنازع انتخاباتی اما سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گرد و خاک رسانه ای و سر و صدای فراوان توجهات را به سمت خویش منعطف کرد، عملیات رسانه ای و کنشگری مجازی_سیاسی پر از نوسان خود از پدیده های انتخابات ۱۴۰۰ شد.

کنشگری ساده‌اندیشانه اطرافیان «محمد» در فضای انتخاباتی/ با هشتگ‌سازی نمی‌توان رئیس جمهور شد!

تیم رسانه‌ای هشتگ‌زن و هشتگ‌ساز محمد با مصداق سازی از وی بعنوان جوان موفق انقلابی و تطابق آن با شعار دولت جوان حزب اللهی توانستند سعید محمد را بر سر زبان ها بیندازند البته رزومه اجرایی و عملیاتی موفق وی در مسئولیت های گذشته نیز مزید بر علت شد.

در زمان کوتاهی هشتگ #سعید_محمد در شبکه های اجتماعی بشدت بالا می رفت مثلاً هشتگ وی در اینستاگرام با توجه به سابقه کوتاه ورود جدی اش به فضای سیاسی از تعداد هشتگ های افرادی هم راستای خود چون سید ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی بسیار بیش تر است (بیش از دو برابر)!

هنوز لذت حامیان وی از گرد و خاک تیم رسانه کامل نشده بود که اوضاع با پیچش ۱۸۰ درجه ای مواجه شد، صحبت های سردار جوانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران آب سردی بر پیکره سعید محمد شد.

«تشریح سیاست‌های انتخاباتی سپاه/ سردار جوانی: سعید محمد به دلیل تخلف، از فرماندهی قرارگاه خاتم منفک شد» این جملات تیتر خبرگزاری فارس بعنوان نزدیک ترین رسانه به سپاه است که به شدت و سرعت در جامعه پیچید و زحمات تیم رسانه حامیان محمد را بر باد داد.

کنشگری ساده‌اندیشانه اطرافیان «محمد» در فضای انتخاباتی/ با هشتگ‌سازی نمی‌توان رئیس جمهور شد!

سردار جوانی با بیان اینکه سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است، گفت: منفک کردن سعید محمد از مسؤولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

این واکنش عجیب و غیر منتظره با مصاحبه محمد و دلیل وی برای خروج از سپاه در تناقض کامل بود و رسانه ها و مردم شاهد روبه رویی فرماندهان سپاه بودند که این مهم واکنش های متعددی در پی داشت و رسانه های طیف مقابل و همچنین ظرفیت های رسانه ای ضدانقلاب از این واکنش های غیرقابل باور برای حمله به سپاه و انتخابات سواستفاده کردند.

در ادامه اما سخنگوی سپاه درباره اظهارات سردار جوانی علیه سردار محمد گفت: هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.

و شاید همین موضع رسمی باعث شد که سردار جوانی با تصحیح موضع خود بگوید: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به سؤال خبرنگار فارس درباره فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمّد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند به آگاهی می‌رساند؛ همچنانکه از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای سیاسی- انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.»

کنشگری ساده‌اندیشانه اطرافیان «محمد» در فضای انتخاباتی/ با هشتگ‌سازی نمی‌توان رئیس جمهور شد!

اما پشت این مواضع و اتفاقات چه تحلیل هایی رد و بدل شد؟ برداشت ها از این اتفاقات چیست؟ تجربه نشان داده است ورود زودهنگام و ناپخته به صحنه آرایی بزرگ انتخابات ریاست جمهوری به شدت حساس و خطرناک است و می تواند به راحتی باعث حذف کاندیدا شود.

کنشگری سعید محمد و اطرافیانش در این ایام کم دارای ضعف های بسیار زیادی بود که در ادامه به آن می پردازیم:

نحوه ورود محمد با کلیپی کاملا مبتدیانه و اصطلاحاتی نچسب و خام به شدت در ذوق مخاطب می زد، توجه بیش از حد اطرافیان به هشتگ سازی و غافل شدن از محیط واقعی، پرداختن به حواشی و کم فروغ کردن شعار اصلی شان یعنی کاندیدای جوان حزب اللهی در کنار حملات مخالفین حضور نظامیان در فضای انتخابات همه و همه سعید محمد را از چهره سفید و فاقد باگ نقدخور به یک چهره پرتنش تبدیل کرد تا اینکه مصاحبه سردار جوانی وی را کاملا در موضع ضعف قرار داد.

بعضی تحلیل گران این مصاحبه را ناشی از اختلاف زیاد در سپاه و فساد شخصی محمد دانستند و عده‌ای دیگر این اتفاق را بازی رسانه ای سپاه برای برگرداندن سعید محمد به سرخط اخبار تعبیر کردند و توجیه شان هم این بود که با این اختلافات نوعی زاویه محمد با سپاه پاسداران را مشخص می کند می تواند در انتخابات حتی به نفع وی تمام شود اما این تحلیل به شدت ساده اندیشانه و کوته بینانه است و در نهایت عده ای نیز اینگونه تبیین کردند که موضع سپاهیان به ورود دیگر کاندیدای نظامی به سخت گیری عجیب به سعید محمد همخوانی ندارد و گویا قصد صرفا زدن محمد در فضای سیاسی بود.

آنچه عیان است ضعف و ناهماهنگی در بین فرماندهان سپاه و رفتار خام ستاد انتخاباتی سعید محمد در نحوه ورود و کنشگری وی به فضای انتخابات است.

کنشگری ساده‌اندیشانه اطرافیان «محمد» در فضای انتخاباتی/ با هشتگ‌سازی نمی‌توان رئیس جمهور شد!

نکته جالب تر اما نحوه ورود سخنگوی سپاه به اختلاف بین سردار جوانی و سعید محمد بود، این ورود که کاملا به جا و احتمالا منصفانه بود از دریچه خبرگزاری متفاوتی انجام شد در حالیکه انتظار می رفت سخنگوی سپاه با رسانه هایی چون فارس یا تسنیم گفتگو کند اما عدم مصاحبه با این دو خود نشان از نگرانی راس سپاه پاسداران از موضع گیری اختلاف برانگیز در این بدنه است و در این راه فارس را هم مقصر می داند.

کمی عقب تر که مواضع رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی کنیم هر گونه حضور و حمایت مصداقی و غیر آن توسط سپاه در این کارزار تکذیب و ممنوع اعلام شد.

در نهایت هر چقدر مواضع رسمی سازمانی سپاه عاقلانه و منطقی بود مواضع فردی و شخصی برخی فرماندهان به شدت ضعیف و پراشتباه بود و درنهایت مواضع به جای سپاه نتوانست نحوه ورود اشتباه محمد و موضع نامناسب جوانی را پوشش بدهد و برآیند این فرایند علیه سپاه، شخص سعید محمد و کنشگری انتخاباتی وی شد.

در پایان یک سوال متواتر در فضای این روزهای کشور می تواند پایان باز بر این گزارش باشد؛ آیا سعید محمد یک رجل سیاسی است؟

گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1400/01/22 - 16:07

این قدر همدیگر را تخریب نکنید. از گذشته درس بگیرید.
تورهای مسافرتی آفری
تونسی‌ها سفیر ایتالیا را از نمایشگاه کتابشان بیرون کردند
کدام داروها ارز ترجیحی می‌گیرند؟
وزیر علوم در اجتماع دانشجویان: دنیای سلطه و استکبار حق طلبی دانشجویان را بر نمی‌تابد
رئیسی: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است
بورل: تقسیم اراضی تنها راه جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی است
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top